Det går över

Det finns två kategorier. En för det som varar i omgångar men för evigt. Och så finns det sommarens skakningar. Som ger en bra historia att i anekdoter återberätta för främlingar eller alla som inte känner någon av varandras kända. Det finns det blonda håret över kudden strax innan resningen över mig som vinterns stora, kalla sol. Den solen finns under sommaren men kan växla som årets alla moln. Det svarta hålet i ljus hy, blommiga lakanet. En tung människa. En som äter upp mig och aldrig skrattar okontrollerat. Som alltid vinner men aldrig räknar den segern. Den korta värmen. Den jämnlånga texten. Vadar i sly för att hitta platsen där jag är oskyddad för att säga att ingenting hemskt borde hända mig. Runt omkring i vattnet flyter mina härjade utrop. Aldrig tröttnar du på dem. Jag tror att en person som kan stå på händerna kommer lura mig. Det finns en känsla som inte finns på andra platser så den är inte min. Den är bara platsens. Jag ska lägga mig där. Hur många gånger vaknade du bredvid mig? En natt, bara.

Kommentera

