Hur är det när du berättar för din bästa vän hur jag är?

Jag försöker stjäla dig, går genom varuhusets glasväggar, nästan osynlig. På papperslappen skrivs ditt namn med doften från hyllorna men med den största delen bortfallen. Hur den konstgjorda lukten blandas med din kroppsdoft. God i grunden. I bröstfickan som är medvetet felsydd, närmast hjärtat, en muskel för att transportera runt minnet av dig i min kropp så jag alltid ska slippa vara ifred. Där ligger papperslappen. Drar in stort och djupt, blir yr, minnet drar över mig som en våg över strandkanten och i en stund kortare än solreflexen har jag dig framför mig. Sen drar jag undan doften från min näsa, överläpp. Ner i fickan, tvingade låstnar fingrarna. Det är inte mitt hjärta som måste skyddas när jag ser dig för min bröstkorg är tillräcklig. Men ansiktet. Ditt ansikte, jag måste akta mig snabbt för ljuset. Så jag inte lycklig sväljs hel med alla blixtrande minnen.

Kommentera

