Föreftertanken

Tänk att hänga i solen! Doften av solskydd och nåt svett. Istället tänker jag på årsdagen av tågresan till flygplatsen. Sista gången med ditt ansikte, på det där fiket i hörnet på centralens bottenplan. Jag minns din jacka men inte min. Alla platser vi mötts på försvinner. Inte ur mitt minne men restauranger byter ägare, kemtvätten renoveras. Kiosken med glassfrysen som användes till förvaring för torkat kött är mörk. Skogen finns kvar. Där vi sov över en halv natt. Men andra platser, en för varje år förflyttas ur stadsbilden. Stället vid Odenplan, där är det, varje gång jag passerar. Tills i höstas.
Jag hatar årsdagar, kan inte sluta tänka på dem.
Men jag hatar inte vitsippan,
trots att du kallade mig det

Kommentera

