Som alla avstånd

Det känns som min mage är fylld av stöldgods. Och nu börjar det snöa. I mitt hörn är jag ensam och väntar på att oron ska stilla sig, att den låga temperaturen ska kyla mina inre skogsbränder. Det händer inte så mycket. Och jag sitter ändå så pass länge att snön börjar fastna på marken, bilda sitt första lager, vinna över jordvärmen. Hela kontinenter hinner bli ödelagda inom mig innan hon sneddar över mitt synfält och jag kan rycka till. Klockan är för mycket för lek, det är fel dag för utflykter. Fel årstid. Allting är fel. Jag borde vara ensam här och det är också fel. Att vara ensam, men det är ännu mer ologiskt att någon annan skulle vara just här. Hon står fullständigt stilla ungefär 10 meter bort, bleka kinder och sotig blick. Ögonbrynen mörka och kanske inte sänkta eller ens rynkade men hon har en blick som kallar mig fiende. Jag blinkar bort snön från mina trötta ögon, försöker se om hon börjar röra sig mot mig. Eller från mig, vad som helst, åt något håll. Mot en utav gungorna och avslöja en ålder, en anledning till en lekplatsvistelse och ett hål i allt det i hennes existens som utstrålar ett allvar. Jag hinner tänka att det är en sten och inte en människa framför mig, men så öppnas hennes mun. Ut strömmar de ord som för evigt kommer förenas med vila, med att sova en hel natt, med att äta sig mätt och att inte starta varje ny dag med att skrämt hålla andan. Med att plötsligt upptäcka att det finns ett hjärta. Med att hitta nya galaxer genom att titta upp mot natthimlen så länge att det uppdagas att allt är cirklar så egentligen tittar vi bara tillbaka på oss själva. Med att ursinnigt skratta.

– Ska du komma hit eller ska jag komma till dig?

Hennes frostbitna fingerspetsar mot min hals. Vi ligger ner i sandlådan, det är kolsvart och sanden är hård trots att snön sakta smälter under våra ben och överkroppar. Hon smakar lugn.

Kommentera

