Bara jag får ta ett andetag till, ett enda

Det finns olika sätt för tid och rum att försvinna. Jag har starkast relation till extrema känslor och extrema väder, även om jag aldrig upplevt tropisk hetta så har jag verkligen mött kallt vatten och vind som luktar fisk. Eller som fisk luktar innan det luktar just fisk, när det luktar salt och djur och syre.

Det finns en återkoppling
Jag har redan gjort en text om djur och död
Jag har redan redogjort för var molnen befann sig
På rygg i parken, i vattnet

Såg ni molnen? Ni som inte plockades upp av båtarna, ni som skyddade era bästa vänner, era yngre syskon, främlingarna. Den första som dog, sprang den mot kulorna och dog på rygg? Med gräset kittlandes i öronen, helt verkningslöst. Du som låg över någon du inte såg ansiktet på, kände du smaken av blod eller citrus?

Blod smakar metall. Järn. Som jord. Det får inte vara den sista känslan, jag kan inte acceptera det. Jag har redan pratat om acceptans, jag har nämnt frukterna. Att det finns olika sorters apelsiner, vissa är sötare än andra, och att din favoritsort lades i din mun. Jag måste ha nämnt att det inte finns en osynlig hand, det är bara hjärnan som gör en repris på smaken så det sista du känner inte är rädsla, metall, trycket över bröstet. Det sista du kände var smaken av apelsin, jag minns att jag sa det högt, men jag önskar jag inte gjorde det för det betyder att någon annan har dött. Ooch att fler kommer dö, helt oberoende om mitt minne sviker och blir som bomull i regn. Eller i vatten. Som bomull i vattnet utanför Utöya.

Det går runt bara, mitt kasettband av värdelös information,
ett värdelöst flöde av sammankopplade minnen

Jag vill inte stänga av men jag vill inte lyssna,
jag vill inte tänka på den goda smaken i munnarna
Jag vill inte tänka på vädret, att du aldrig mer kan tänka på vädret,
att det är för många som är du

Kommentera

